Wernisaż wystawy "KinoFunkcja a KinoRola. Modernistyczna architektura powojennych kin polskich”
Ekspozycja opowiada o zmianach w architekturze kin lat 60.-90. XX wieku, z uwzględnieniem najciekawszych modernistycznych budynków kinowych z tamtych lat. Porusza wątek politycznej i społecznej roli kin, a ważnym aspektem wystawy jest doświadczenie seansu kinowego z punktu widzenia widza. Wystawa przypomina również o ujęciach kin w polskich filmach i serialach.
Wernisaż wystawy zainaugurowało spotkanie „Kino i film jako dziedzictwo materialne”, które z twórcami wystawy, Rafałem Pakułą, Łukaszem Kowalskim, Iloną Buczkowską, Anną Brzezińską-Czerską i Kamilą Żyto, poprowadził Błażej Ciarkowski, łódzki historyk sztuki i architektury. Z kuratorem wystawy, Rafałem Pakułą rozmawiał o założeniach wystawy. Anna Brzezińska-Czerska opowiedziała o zdobiących niegdyś kina rozświetlonych neonach, a Kamila Żyto – o praktyce chodzenia do kina w polskich filmach i serialach.
Po spotkaniu nastąpiło oficjalne powitanie gości wernisażu przez dyrektora Narodowego Centrum Kultury Filmowej, Rafała Syskę oraz kuratora wystawy, Rafała Pakułę. Głos zabrali także inni znamienici goście, reprezentanci instytucji, które objęły wystawę swoim patronatem: Jakub Krzysztofik, prezes łódzkiego oddziału Stowarzyszenia Architektów Polskich oraz Marlena Gabryszewska, prezeska Sieci Kin Studyjnych.
Po oficjalnym powitaniu goście wernisażu udali się do przestrzeni NCKF Spot, gdzie odbywa się wystawa, na oprowadzanie kuratorskie. Mieli okazję podziwiać związane z kinem eksponaty, takie jak projekty architektoniczne budynków, neony nieistniejących już kin czy projektory, które wielu przeniosły w nostalgiczne lata młodości. Jednym z takich eksponatów był neon kina dworcowego we Wrocławiu w niebiesko-żółtych barwach.
Kino otwarto w latach 40. i przez kilkadziesiąt lat było wybawieniem dla czekających na opóźniony lub odwołany pociąg, miejscem romantycznych schadzek, a nawet stałym przystankiem Zbigniewa Cybulskiego. W latach 60. kino było otwarte całą dobę, a swego czasu w godzinach nocnych wyświetlano tam nawet… filmy pornograficzne. Po remoncie dworca w 2011 roku kino bezpowrotnie zniknęło, a neon, dzięki współpracy z wrocławską Galerią Neon Side, można podziwiać na wystawie „KinoFunkcja a KinoRola. Modernistyczna architektura powojennych kin polskich”.
Uwagę zwiedzających wystawę przyciągnęły także ukazane w gablocie drobne gadżety, bez których chodzenie do kina nie byłoby możliwe. Była to taśma biletów wstępu do kina i zestaw pieczątek. z godzinami rozpoczęcia seansów, którymi stemplowano bilety.
Wystawie towarzyszy katalog zawierający teksty dyrektora Narodowego Centrum Kultury Filmowej, prof. Rafała Syski i kuratora wystawy, dr. Rafała Pakuły, a także współtwórców i współtwórczyń wystawy: Anny Brzezińskiej-Czerskiej, Ilony Buczkowskiej, Kamili Żyto i Łukasza Kowalskiego. Katalog można nabyć w kasie Centrum Nauki i Techniki EC1 razem z innymi gadżetami dedykowanymi wystawie czasowej – magnesem, plakatem oraz zestawem pocztówek z wizerunkami dawnych budynków kinowych.
Wystawa potrwa w dniach 02.04-17.06.2022 r. w przestrzeni NCKF Spot, znajdującym się w Centrum Nauki i Techniki EC1. Godziny otwarcia wystawy:
-
poniedziałki: nieczynne
-
od wtorku do piątku: 10:00-18:00
-
soboty i niedziele: 11:00-19:00
Bilety dostępne w kasach Centrum Nauki i Techniki EC1 oraz online na stronie: bilety.ec1lodz.pl
Z okazji wystawy Narodowe Centrum Kultury Filmowej wraz z Centrum Nauki i Techniki przygotowało bogaty program wydarzeń towarzyszących, na które serdecznie zapraszamy:
-
Oprowadzania kuratorskie dr. Rafała Pakuły: 9.04, 23.04, 30.04, godz. 15.00,
-
Oprowadzania specjalisty ds. merytorycznych wystawy, Łukasza Kowalskiego: 7.05, 21.05, godz. 15.30,
-
Oprowadzania weekendowe dla dzieci, młodzieży i dorosłych: 10.04, 24.04, 1.05 oraz każda kolejna sobota i niedziela w okresie trwania wystawy (z wyjątkiem 16-17.04 oraz 14-15.05), godz. 15.00 (czas trwania: 1 godz.),
-
Warsztaty plastyczne poświęcone architekturze dla dzieci w wieku szkolnym (8-11 lat oraz 9-13 lat): każda sobota i niedziela w okresie trwania wystawy (z wyjątkiem 16-17.04 oraz 14-15.05), godz. 13:30 (czas trwania: ok. 1 godz.),
-
Cykl „Kinotechnika”, realizowany we współpracy z dystrybutorem Against Gravity, poświęcony filmom dokumentalnym o architekturze:
-
23.04.2022 r., godz. 17.00 – Marzycielki miast (2020), reż. Joseph Hillel,
-
07.05.2022 r., godz. 17.00 – Niezwykła propozycja (2018), reż. Jill Magid,
-
21.05.2022 r., godz. 17.00 – Wielka architektura (2017), reż. Kaspar Astrup Schröder,
-
-
Specjalne projekcje polskich filmów fabularnych, opowiadających o miłości do kina, wraz z prelekcją filmoznawczyni Diany Dąbrowskiej oraz dyskusją po seansie:
-
09.04.2022 r., godz. 17.00 – Kocham kino (1987), reż. Piotr Łazarkiewicz - KUP BILET,
-
28.05.2022 r., godz. 17.00 – Historia kina w Popielawach (1998), reż. Jan Jakub Kolski,
-
-
Warsztaty filmoznawcze dla licealistów, studentów i dorosłych o ekranach filmowych w aspekcie historycznym, technicznym i estetycznym. Zajęcia poprowadzi prawdziwy specjalista w temacie dr Iwo Sulka, filmoznawca, doktor nauk humanistycznych (w 2017 roku obronił pracę zatytułowaną Historia formatu szerokoekranowego: technika i estetyka): 9.06, godz. 17.00.
-
Spotkania z architektami na temat modernistycznej architektury.
Wystawa została zrealizowana ze środków: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Urząd Miasta Łodzi w ramach projektu Łódź Miasto Filmu UNESCO. Partnerzy wystawy: Onet, Ekrany, Kino, Stowarzyszenie Kin Studyjnych, Stowarzyszenie Architektów Polskich Oddział Łódź.