360 stopni edukacji filmowej

>> „Alfabetyzm filmowy uczniów łódzkich szkół podstawowych i średnich” -  pierwsze badanie wiedzy i kompetencji audiowizualnych dzieci i młodzieży zrealizowane na taką skalę
>> „Wpływ technologii VR na skuteczność przekazywania wiedzy i umiejętności filmowych” - pierwsze doświadczenie porównujące efektywność wykorzystanie filmów 2D i 360 stopni w nauczaniu o filmie.

 

Co uczniowie i uczennice łódzkich szkół wiedzą o filmie? Jak rozumieją proces jego powstawania? Czy obsługa programów do postprodukcji to dla młodych codzienność? Czy filmy edukacyjne realizowane w technologii VR są skuteczne w kształceniu umiejętności rozumienia kina?

W 2018 roku Narodowe Centrum Kultury Filmowej podjęło się znalezienia odpowiedzi na te pytania. We współpracy z Polskim Instytutem Sztuki Filmowej, Instytutem Psychologii Polskiej Akademii Nauk oraz pracowniami badawczymi ASM - Centrum Badań i Analiz Rynku oraz Question Mark Biurem Badań Społecznych sprawdziliśmy, które kompetencje filmowe są dzisiaj powszechne, a które stanowią edukacyjne wyzwanie. Zebraliśmy 523 ankiety audytoryjne, odbyliśmy 24 wywiady grupowe, dyskutując z ponad 200 uczniami i uczennicami, a w końcu wyprodukowaliśmy 2 filmy edukacyjne - jeden tradycyjnie w 2D i jeden w technologii 360 stopni, które pokazaliśmy grupie 100 nastolatków, analizując, czego są w stanie się z nich nauczyć. Teraz chcemy podzielić się naszymi wnioskami i zachęcić do wspólnego poszukiwania odpowiedzi na pytanie: jak powinna wyglądać nowoczesna edukacja filmowa?

Konferencja adresowana jest do nauczycielek i nauczycieli, osób zajmujących się edukacją filmową i animacją kultury i wszystkich chcących z jeszcze większą energią i pomysłowością pracować nad rozwijaniem kompetencji filmowych wśród uczniów polskich szkół.

 

Program:

8.45-9.30 Rejestracja i kawa
9.00 Pokaz 2D I Pokaz VR

2D: Dwuwymiarowy obraz pracy na planie filmowym jako punkt wyjścia do opowieści o języku filmu. Trzy sekwencje : 1) Montaż, 2) Światło, 3) Dźwięk to trzy różne przeżycia, trzy różne typy pracy na planie i trzy różne tematy z zakresu języka filmu.

VR: Doświadczenie przebywania na planie filmowym w trzech sekwencjach,  zrealizowane kamerą VR. Widz ma poczucie bycia członkiem ekipy; obserwuje wszystkie czynności, a przy tym słucha opowieści o języku filmu i tym, jak jest on tworzony w praktyce. Jedyne tego rodzaju doświadczenie zrealizowane w technologii VR.

9.30 Sesja I: Kiedy powstało kino?... Wiedza filmowa uczniów łódzkich szkół

W październiku 523 uczniów i uczennic łódzkich podstawówek, gimnazjów i liceów odpowiedziało na 22 pytania sprawdzające wiedzę filmową. Kim jest szwenkier? Czym zajmuje się producent? Czy istnieją filmowe Noble? Odpowiedzi pokazały, w których sferach uczniowie wiedzą zaskakująco wiele, a w których mniej, niż można by się było spodziewać. Aby lepiej zrozumieć wyniki, zapytaliśmy ich również m.in. o to, jakie mają doświadczenia w tworzeniu filmów, czym się interesują i jak często chodzą do kina. Co wyniknęło z tych zestawień? Jakie obszary wiedzy trzeba rozwijać? Jakie innowacje edukacyjne warto wprowadzać i czego można nauczyć się
z doświadczeń instytucji upowszechniających kompetencje medialne? O tych zagadnieniach dyskutować będą eksperci i ekspertki:

Iza Franckiewicz, Question Mark Biuro Badań Społecznych, Uniwersytet Łódzki
Mirosław Filiciak, medioznawca, Uniwersytet SWPS
Kamil Jędrasiak, badacz gier komputerowych, Uniwersytet Łódzki
Małgorzata Kozubek, filmoznawczyni, Uniwersytet Wrocławski
Michał Pabiś-Orzeszyna, filmoznawca, Narodowe Centrum Kultury Filmowej
Monika Rawska, kulturoznawczyni, Uniwersytet SWPS

11.00 - 11.30  Przerwa kawowa I Pokaz 2D I Pokaz VR
11.30  Sesja II: Musi być kasa na film - jak uczniowie rozumieją kino

Czego o kompetencjach filmowych łódzkiej młodzieży można dowiedzieć za pomocą socjologicznej metody zogniskowanego wywiadu grupowego (focus group interview)? Zorganizowaliśmy 24 takie wywiady. Podczas każdego z nich grupa 8-10 uczniów i uczennic dyskutowała o tworzeniu filmowych historii, o tym, czy w produkcji ważniejszy jest pomysł czy pieniądze, o tym, na czym polega praca dźwiękowca, a na czym dystrybutora. Wszystkie spotkania zostały nagrane, a ich przebieg spisany
w transkrypcjach. Co ujawniła ich socjologiczna analiza?

Justyna Budzik, edukatorka filmowa, filmoznawczyni, Uniwersytet Śląski
Ewelina Dąbrowska, Dyrektor Działu Badań Społecznych i Ewaluacyjnych ASM Centrum Badań i Analiz Rynku
Mirosław Filiciak, medioznawca, Uniwersytet SWPS
Michał Pabiś-Orzeszyna, filmoznawca, Dział Edukacji Filmowej NCKF
Grzegorz Ptaszek, Prezes Zarządu Polskiego Towarzystwa Edukacji Medialnej, AGH
Monika Rawska, kulturoznawczyni, Uniwersytet SWPS

13.00 - 14.00 Przerwa kawowa I Pokaz 2D I Pokaz VR
14.00 Sesja III: Czy technologia VR pomaga zrozumieć kino?

W lipcu tego roku zrealizowaliśmy doświadczenie wirtualnej rzeczywistości (VR), mające zaznajomić uczniów z kilkoma elementami języka filmu poprzez poczucie obecności na prawdziwym planie filmowym. Chcieliśmy sprawdzić, czy przyswajanie wiedzy tą metodą działa lepiej niż przy wykorzystaniu tradycyjnego filmu edukacyjnego. Choć VR bywa skutecznie stosowany w edukacji specjalistycznej (medycyna, szkolenia, wojskowość), w procesie edukacji szkolnej jest nieobecny. Dlatego w rozmowie chcielibyśmy poruszyć tematy  związane z zapotrzebowaniem i dostępnością technologii VR w Polsce, wyjątkowością doświadczenia VR w edukacji szkolnej, wyzwaniami związanymi z odpowiednim i skutecznym konstruowaniem VR-owego doświadczenia edukacyjnego.

Jacek Nagłowski, studio produkcyjne Centrala
Grzegorz Pochwatko / Pola Borkiewicz, Laboratorium Rzeczywistości Wirtualnej i Psychofizjologii przy IP PAN
Marcin Marczyk, Fundacja Pełne Zanurzenie, StoryCode
Michał Pabiś-Orzeszyna, filmoznawca, Dział Edukacji Filmowej NCKF
Marcin Łunkiewicz / Marlena Przybyszewska, mimo.ooo

 


Fot. Wrocławska Fundacja Filmowa

 

Pobierz broszurę informacyjną

Zgłoś udział I Zapytaj o szczegóły
nckf@ec1lodz.pl
+ 48 668 390 849

Rejestracja udziału w konferencji jest równoznaczna z akceptacją polityki prowatności "EC1 Łódź - Miasta Kultury" w Łodzi.